Osnivač „Mense Srbije“, doktor internista, specijalista neuroendokrinologije Ranko Rajović, javnosti je postao poznat po revolucionarnom programu namenjenom deci predškolskog uzrasta. Njegove ideje se primenjuju u vrtićima i školama širom Srbije i još u petnaest evropskih država.

O razvoju sposobnosti deteta i greškama koje roditelji nesvesno prave u vaspitavanju Ranko Rajović je govorio na veoma posećenoj tribini „Zašto škola postaje hroničan izvor stresa“, održanoj u četvrtak, 19. septembra, u Gradskoj biblioteci Pančevo, u organizaciji udruženja  „Las hentes“.

Rajović je objasnio da je period od treće do pete godine ključan za razvoj detetovog mozga i stvaranja sinapsi. On je rekao da je rana stimulacija veoma važna za razvoj inteligencije i motoričkih sposobnosti.

Priroda je podesila da su u tom uzrastu mališani puni energije i deci treba dozvoliti da tu snagu izbace kroz trčanje, skakanje i igru.

Ranko Rajović navodi da se mozak razvija u pokretu, a ukoliko dete veći deo dana provede u sedenju, on neće biti pravilan.

– Roditelji nesvesno prave greške koje ne samo da usporavaju već i oštećuju zdravlje. Tek kada dete krene u školu i suočimo se sa poremećajima kao što su disleksija, disgrafija i drugo, videćemo da smo u nečemu pogrešili – objasnio je Rajović.

On je istakao da naša deca uče reproduktivno, a to je sistem po kome znanje stiču najprimitivnije životne vrste. Kada savladamo nove načine učenja, a to su, kaže Rajović, funkcionalno i asocijativno usvajanje znanja pomoću simbola, možemo se nadati boljoj budućnosti.

– Naši đaci su među poslednjima u Evropi po funkcionalnom znanju.

Svako drugo dete predškolskog uzrasta ima poremećaj govora, 70 odsto mališana ima ravne tabane, 50 odsto usporenu akomodaciju, a čak 90 odsto krivu kičmu.

To su vrlo ozbiljne stvari kojima moramo da se pozabavimo i da ih rešimo  – upozorio je Rajović.

D.M. „Pančevac“